Jag tycker jag själv förtjänar detta inlägg!
Jag har tidigare skrivit ett inlägg som heter "min fibro" där jag skrivit om min jobbiga resa med värken och hur jag efter flera år fick en diagnos : fibromyalgi.

Men vad är då denna sjukdom för något , hur ser den ut för mig? Hur lever man med den? I hur lång tid?

Fibron är kronisk och jag kommer leva med detta livet ut.

Jag tror själv att jag fick min sjukdom pga mitt "hårda" liv jag levde förut. Drickandet till missbruket samt min psykiska ohälsa som jag ej hade bearbetat. Tror kanske också att den kan vara ärflig då min farmor har smärta varje dag. Min farbror har svår reumatism och min mamma som har värk varje dag.

Jag har accepterat min sjukdom, men jag har dagar då jag klagar. Då jag inte kommit ut ur sängen, då jag knappt minns vad jag tänkte på sekunden innan, då jag vägrar prata med folk på flera dagar.

Kan mer uppleva att samhället ej accepterat fibron. För fibron är faktiskt mer en sjukdom med flera olika symtom. Mina är: smärta (rörlig) smärtan beror på att min hjärna skickar signaler om att mitt ben värker ist för vanlig värk blir min extrem och då kanske jag inte ens har ont utan det är min hjärna som skickar ut fel signaler.

Trötthet, hur mycket jag än sover så kommer jag alltid vara trött. Jag har bra dagar och dåliga.

Smärtpunkter: jag har punkter på min kropp, tar någon tag i min arm får jag ont resten av dagen eller dagen efter.

Minnet: jag tappar ord, glömmer bort vad jag skulle säga eller göra..

Stelhet: mina leder är som en gammal tants, det tar tid...allt tar tid!

Nej vet ni denna bild förklara mer.. Där allt stämmer in på mig

Därför klappar jag mig själv på axeln, att jag kan vara mamma 100% gör mig sjukt stolt, trots allt jag går igenom på en dag. Vissa dagar känner jag mer vissa mindre, men dom är där symtomen varje dag!
Jag har några vänner och familjemedlemmar Som kämpar varje dag med liknade symtom! Jag vill hylla er med! Ni är fantastiska som orkar, som bryr sig mer om andra än er själva, vi är starka❤️

#1 - - Johanna nevala:

Jag vi är grymma som fixar det här med bra och dåliga dagar :

#2 - - Marianne Karlsson:

Ja du Daniella, Fibro kan verkligen spela ut en mer vissa dagar än andra :-(.
Jag har haft min diagnos sedan 1998. Utvecklade troligen sjukdomen efter en långvarig värk i ryggen på ett tidigare jobb. Negativ stress är något jag reagerar kraftigt på, så som att jag inte trivs på jobbet, har för lite att göra på jobbet, och så trauman i familjen förstås. Då kan jag bli sjuk på heltid i en till två veckor. Annars fungerar det bra för mig i stort. Har dagar då jag också känner mig som en tant på över 90 år, för att inte tala om hur illa jag blir i kroppen dagen efter alkohol intag. Men jag har bestämt att jag får leva med det, jag vet att jag blir risigt när jag har haft trevligt kvällen innan, men då får jag ta det då helt enkelt.
Jag har inte så svårt att jag inte kommer upp ur sängen vissa dagar, och det är jag tacksam över, så länge det håller sig så. Däremot känner jag mig mycket förvirrad över alla samsjukdomar som kommer med fibron. Ska jag springa hos läkaren för alla dem får jag ju inte göra annat. IBS, käkproblem, bröstsjukdom, kroniskt trötthet mfl. Ja ja.... får se hur länge man orkar stå 100%.

Jag hyllar dig som skriver om detta och allt annat. Följer dig och hoppas vi ses snart, så jag får träffa din utökade familj igen, samt att du kanske kan göra vackra fransar på mig.
Kram Marianne

Svar: Ja det är en ständig kamp, och det är tur att man inte vet om framtiden :) dörren är alltid öppen här för er! 💕 sköt om dig och hälsa gubben, han kanske också vill ha fransar haha
Daniella Di Paolo